Jancsák Csaba–Kiss Gábor
Ferenc
Az utászlaktanyától a Tisza forrásáig. Katona Béla visszaemlékezései.
(közzéteszi:
Jancsák Csaba – Kiss Gábor Ferenc)
Rovatunk alapgondolatához híven ez alkalommal is olyan sokat látott és tapasztalt személyt kerestünk fel, akinek mély humánummal átszőtt gondolatai méltán lehetnek útjelző kövek a leendő tanárnemzedékek számára. Az itt következő beszélgetésben Katona Béla bácsi, az V. Zotmund utász zászlóalj egykori katonája vall életéről, kötődéseiről. Az 1999. február 9-én, Szegeden történt portréinterjú szövegét rövidítve közöljük.
Belvedere Meridionale: – Béla bácsi! Először is azt szeretnénk kérni, hogy meséljen gyermekkoráról, ifjúkoráról!
Katona Béla: – 1915-ben születtem. Fodor utca volt akkor, most azt hiszem más neve van neki, ott volt egy bizonyos kóroda, hát ott születtem én, de az édesapám a Pénzügyi Igazgatóságon volt szolga és benn a Pénzügyi Igazgatóságon volt lakásunk, szolgálati lakásunk. Hát sajnos, én amikor az édesapám meghalt, másfél éves voltam, úgyhogy az édesapámat én nem is ismertem. (…) A házban (a Zárda utca 21. szám alatt laktunk a felsővárosi templommal szemben) volt egy nyugalmazott iskolaigazgató (a kereskedelmi iskola igazgatója) olvasta az újságban, hogy egy jó rajzolót faszobrász-tanulónak fölvesznek. Aztán megmutatta az édesanyámnak, hogy nézze Katonáné – azt mondja – a maga fiát még az Isten is faszobrásznak teremtette, mert nagyon szépen rajzol. Hát azután az anyám az elvitt oda a mesterhez a Deák Ferenc utcába (ottan az iparkamara, ott volt ez a faszobrász mester). Vári Lajosnak hívták. Három és fél évig tanultam, de mikor felszabadultam, akkor meg a sima bútorok jöttek a divatba. Úgyhogy egy évvel a felszabadulás előtt tudtam azt, hogy most már munkanélküli leszek. És akkor hát mit csináljak, jelentkeztem pénzügyőrnek fent Pesten a Kőbányán (ott volt a Pénzügyőri Iskola) és hát fel is vettek, úgy hogy a bizonyos felvételi vizsgán túllettem. Mondták, hogy majd értesítenek, hogy mikor kell oda felmenni a tanfolyam kezdetére. De közben tudtam, hogy van Pesten három faszobrász kollégám. Elmentem, felkerestem őket, és ahogy oda megyek, na – azt mondja – Béla, mi újság? Mi van? Van munka? Hát, mondom nincs. Mondom: finánc akarok lenni, nem faszobrász ugye, mert az volt a mesterségem. Hát azután ők kinevettek, hogy hát csak nem bolondultam meg, hogy pénzügyőr leszek, itt egy héten többet keresek a faszobrász szakmával, mint a pénzügyőrségnél. Megvan a szerszám? – kérdi. Mondom: meg. Mert a mi szakmánkhoz hetven darab véső, meg egy bunkó kellett, amivel ütöttük a vésőt. Na hát – azt mondja – ha itt a szerszám, már holnap dolgozhatok. Felvittem a szerszámaimat mindet, és ott dolgozgattam. Ez volt 1939-től 41-ig.
BM: – Hol volt a katonai kiképzése?
K.B.: – '37-ben a Rába utcában az utász laktanyában.
BM: – Ez volt a Zotmund utász zászlóalj?
K.B.: – V. Zotmund utász zászlóalj, igen. Ott is szerencsétlen voltam, mert mikor sorozásra hívtak, akkor megkérdezték tőlem, hogy milyen katona akarok lenni. Hát ugye, ha már lehet választani, akkor repülős szeretnék lenni. Jól van – felnézett – elmehetek. Amikor hívtak, hogy a behívómat vegyem át, akkor már olyan katonásan (pedig civil volt az illető): Na itt írja alá! Hát azután hogy aláírom, kezembe nyom egy papírt. Megyek le a lépcsőn, és akkor látom, hogy az V. utász zászlóaljhoz vonuljon be. De közben meg én az öreg barátaimmal, akik már leszereltek, beszélgettem, milyen katonának volna jó lenni? Azt mondják minden legyél, csak utász ne. Ennek dacára, hogy repülő akartam lenni, végül is utász lettem. De hát nem bántam meg, mert mondom azután századírnok voltam.
BM: – Milyen kiképzést kaptak, mint utászok?
K.B.: – Volt ladikjárás, hídverés, aknatelepítés. Nekünk ugye az volt a fő feladatunk, hogy erőszakos folyamátkelésnél voltak rohamcsónakok, és hidakat kellett építeni mindenütt.
BM: – Egy ilyen könnyűhídépítés mennyi ideig tartott?
K.B.: – Volt egyszer egy bizonyos verseny, hogy mennyi idő alatt tudtuk ott a Boszorkány-szigetnél átverni. Hát nem kellett még egy fél óra se és akkor átvertük a Tiszán a hidat.
BM: – Milyen volt a zászlóalj legénysége, a társaság milyen volt?
K.B.: – Nagyon jó társaság volt. Büszke voltam rá, hogy mert ott mind olyan derék fiúk voltak.
BM: – Alföldiek voltak?
K.B.: – Igen, alföldiek mind, a környékbeli falukból, tanyákból, városokból. Volt egy nagyon kemény katonatiszt, akkoriban jött ki a Ludovikáról. Czékus Endrének hívták. Dorozsmai születésű volt, és borzasztó kemény. Úgyhogy megszorongatott bennünket nagyon. De közben elhelyezték ezt a Czékus hadnagyot valahova. Ott is utász zászlóalj volt, és mikor elköszönt tőlünk, akkor sírva köszönt el, pedig sokszor úgy megcincogtatott bennünket, hogy az tényleg. Nagyon katonásak voltak (abban az időben meg különösképpen) ezek a jutasi őrmesterek. Büszkék voltunk arra, hogy katonák lehetünk. Abban az időben, míg valaki le nem szerelt, nem is foglalkoztak a lányok vele, mert amikor bevonul katonának (elviszik ide, elviszik oda), akkor úgyis talál magának valakit. Huszonhárom évesek voltunk mikor leszereltünk, aztán már könnyebben lehetett a kislányokat megtalálni.
BM: – Kialakult-e valamiféle csapatszellem? Büszkék voltak arra, hogy "mi utászok különbek vagyunk, mint a gyalogság"?
K.B.: – Igen, ez érdekes volt. A gyalogosok kisebbek is voltak. Amikor fenn voltunk a Kárpátokban, 1944-ben, ott két tiszt beszélgetett és kihallgattam őket, akkor azt mondja a másik tiszt (erdélyi székely fiúkból összeállított zászlóaljhoz tartozott): a ti fiaitok mind olyan derék fiúk, derék katonák, de nézd a mieink mind olyan kicsi pöttömök. Ugye büszkék voltunk rá. Büszkék voltunk erre a névre: Zotmund utász zászlóalj. Mi műszakiak sok mindent csináltunk. Sok feladat várt ránk, nem úgy, mint a gyalogságra vagy mondjuk a híradósokra. Ha '42 például, amikor előre mentünk, az oroszok az előnyomulásnál gyors ütemben vonultak vissza, és ha mondjuk netán megtorpant a gyalogság, akkor megálltak és az utászoknak (nekünk) oda kellett menni és akkor fel kellett szedni az aknákat, amik le voltak telepítve. Ha visszafelé vonultunk, akkor meg leghátul kellett lenni, mert ugye a hidakat fel kellett nekünk robbantani. Komoly, nehéz munkák voltak ezek.
BM: – Az erdélyi bevonulással kapcsolatban milyen emlékeket őriz?
K.B.: – Az erdélyi bevonulás nagyon megrázó volt. Az emberek sírtak. Mi kerékpárosok voltunk, hát virágokkal úgy feldíszítették a kerékpárunkat, hogy alig tudtunk menni. Azt elmesélni vagy elmondani lehetetlen, hogy mikor azok fölszabadultak milyen boldogok voltak. Mikor odaértünk Bihardiószegre (ez közvetlen a határon túl, 15 kilométerre volt) a román vezetők már elmenekültek onnan. A magyar vezetők – akik a községben valamit jelentettek – mikor mi bementünk oda, megkérték a századparancsnokot, hogy engedje meg, hogy mindenkinek kimaradása legyen, mert minden háznál egy terített asztal várja a katonákat. Hát aztán persze a parancsnok megengedte. Reggel hatkor – azt mondja – fiúk itt sorakozzanak a téren. Mindenütt terített asztal volt, és ahol valamelyik házra nem jutott katona, akkor átjött a férj és a feleség, és azt mondják: mi hozzánk is jöjjenek katonák. Meg minálunk szóval még nem voltak. Reggel összegyülekeztünk, és akkor mentünk tovább Nagyváradra megy Kolozsvárra. Mondom, ez egy olyan élmény volt, hogy azt soha nem lehet elfelejteni.
BM: – Részt vettek a nagyváradi és a kolozsvári díszbevonuláson is?
K.B.: – Igen. Volt is egy ilyen képeslapom, de hát azt most nem találom meg. Ott a kerékpáros utászok le voltak fényképezve, ahogy a sok virágokkal fel voltunk díszítve – gyönyörű szép volt.
BM: – Nagyszalontán Arany János szavaival köszöntötték a bevonulókat…
K.B.: – Nagyon szép volt. Elhangzott a szó, zeng az induló, győztesek megint... – hogy is volt az? …Várnak újra mind régi bérceink. Édes Erdély itt vagyunk. Érted élünk és halunk, győz a szittya fergeteg, a rohanó sereg. Lépteink nyomán fönn a Hargitán... – szóval gyönyörű szép volt ez, gyönyörű szép volt az erdélyi bevonulás.
BM: – …és – feltételezhetően –
az alakulat morálja is kiváló volt...
K.B.: – Kiváló volt, igen hát
szóval mindenki boldog volt, aki abban részt vett. Hát mikor visszamentem
Budapestre, ugye a kollégákhoz az ülőbútor üzembe, az volt a helyzet, hogy
mikor így a moziban így nézték, hogy vonulnak a katonák – sírtak ottan, hogy
miért nem lehetnek ők katonák. Volt, aki ment és jelentkezett volna önként, ő
is akar katona lenni (hogy ő is valahova menjen), de hát nem adatott neki meg,
hogy ő is ott legyen.
BM: – Az erdélyi bevonulás után
Önt rögtön leszerelték?
K.B.: – Erdélyi bevonulás… Ott
egy fél évig voltunk benn tulajdonképpen. Maradtak még aztán olyanok, akik
megszálló katonák voltak, de minket hazahoztak ősszel.
BM: – Milyen körzetben
tartózkodtak Erdélyben?
K.B.: – Erdélyben mondom
Bihardiószegen voltunk egy jó darabig. Ott építettünk is egy országzászlót.
Találtunk mindenfélét, terméskövek meg nem tudom mi volt. A piros-fehér-zöld
zászló hatalmas árbocon ott ment és akkor a községnek átadtuk és akkor aztán
mentünk tovább. Nagyvárad és Kolozsvár felé.
BM: – Kaptak valami különleges
felkészítést a Károly-vonal áttörésére? Gyakoroltatták Önökkel, hogy lehet egy
erődöt áttörni?
K.B.: – Nem, tulajdonképpen
ilyenről nem volt szó. A felvidéki bevonulás 1938-39-ben volt. Na ottan
felrobbantottuk az erődöt. A románokét felrobbantani nagyon nehéz lett volna,
mert nagyon nagyok voltak, úgyhogy azokat nem robbantottuk fel. A Felvidéken,
mikor voltunk Losonc, Léva, Fülek azon a részen, hát azok nem voltak nagyok.
Nem voltak nagyobbak azok az erődök, mint egy szoba, úgyhogy aláraktunk ilyen
kilós ekrazit szelencéket, azokat felrobbantottuk. Volt, hogy amikor feldobta,
megfordult a levegőben, aztán visszadobta. Persze nekünk el kellett menni
messzire fedezékbe, mikor aláraktuk és akkor volt az a bizonyos angol gyújtózsinór,
ami ugye egyszer robbantotta a többi zsinórt és akkor aztán mind, egyszerre a
levegőbe dobta az egész erődöt.
BM: – A Felvidéki bevonulás
milyen útvonalon zajlott le?
K.B.: – Emlékszem, Szegedről
indultunk el, mi előre a századparancsnokkal (én felderítő is voltam közben) és
a századunk, az utánunk jött. Gyönyörű szép helyen voltam ott. Losonc, Léva meg
Fülek, azon a részen voltunk ott a Felvidéken. Ott se sokáig voltunk
tulajdonképpen. Aztán utána meg mentünk a Kárpátaljára. Egy gyönyörű szép
bevonulás volt megint. Hát azok a Huszt, Técső, Máramarossziget, Aknaszlatina,
Beregszász, meg azon a részen fel oda a havasokba, ahol a Tisza eredt.
BM: – Kőrösmező, Rahó…
K.B.: – Kőrösmező, Rahó igen. Ott
mindezt összejártuk. De gyönyörű szép volt az a vidék! Még emlékszem rá, hogy
egy tíz méteres valami kis patakocska volt, és mondták, hogy ez a Tisza.
BM: – A polgári lakossággal
milyen viszony alakult ki?
K.B.: – Azokkal nagyon jó. A
Felvidéken magyarokkal találkoztunk. Kárpátalján ruszinokkal.
BM: – Partizánakciókkal nem
találkoztak?
K.B.: – Nem. Nem, ott nem volt
olyan.
BM: – Az utat végig kerékpáron
tették meg?
K.B.: – Nem. Akkor még nem
kerékpárosok voltunk, csak Erdélyben voltunk már kerékpárosok, meg Délvidéken.
Mikor '42-ben kimentünk a Donhoz, ott is kerékpárosok voltunk és mikor '44-ben
megint behívtak és akkor felmentünk a Máramarosi havasokba, akkor is
kerékpárosok voltunk. Emlékszem, hogy egy nap mentünk át a Radnai hágón... A
kerékpárokat, emlékszem, fel kellett tolni a hágóra, a legtetejére és mikor
felértünk (hát bizony megszenvedtünk érte), akkor utána lefelé mindig a pedálon
kellett állni (a fékpedálon) és akkor mentünk lefelé, vagy két-három óra
hosszát, négy óra hosszát csak lefelé. Amikor leértünk, akkor még ugyanaznap
mentünk a Borsai hágóra megint fel. Nagyon megszenvedtük akkor.
BM: – Milyenek voltak azok a
kerékpárok?
K.B.: – Magyar gyártmányúak.
Csepel kerékpárok voltak.
BM:
– …maiakkal
összehasonlítva?
K.B.: – Nagyon stabil kerékpárok
voltak. Direkt a honvédségnek csinálták, nagyon erős, jó kerékpárok voltak. Az
volt a helyzet, hogy persze kerékpárról lévén szó, defekt vagy valami mindig
előfordult. Amikor mentünk, a legvégén a századnak mindig volt két vagy három
ilyen szerelőkocsi, amin volt – nem tudom én – húsz, huszonöt vagy harminc kerékpár
az egyik kocsin. Akkor, ha valakinek valami baja volt a kerékpárral, lemaradt,
feladta a szerelőkocsira, leadtak neki egy másik kerékpárt és aztán ment tovább
a század után.
BM: – Ezzel a kerékpárral egy
óra alatt hány kilométert lehetett megtenni?
K.B.: – Hát olyan nagyon
erőltetett menetben nem mentünk, de én gondolom, azért a 30-35 kilométert simán
lekerékpároztuk, mert hát ugye fiatalok voltunk, jó volt a kerékpár, meg
hajtotta az embert az a vágy is, hogy odaérjünk minél hamarabb, ahova akarunk
menni. És jobbról-balról az a tömeg – mondjuk nem Oroszországot értem, mert hát
ugye ott nem volt – de Erdély vagy pedig a Délvidék, azért hát ezek a magyarok
mind kinn voltak az út szélén és integettek. Ha mondjuk leszálltunk,
megálltunk, hát puszilgattak bennünket, nyakunkba borultak. Különösen Erdély,
hát az egy felejthetetlen valami volt.
BM: – A kerékpáron kívül milyen
jellemző felszerelési tárgyuk volt, ami megkülönböztette Önöket a többi
katonától?
K.B.: – A pokróc a kormányra volt
felcsatolva szíjjal, és a puskának is volt egy bizonyos hely. Keresztvágó
fűrész, meg kisszekerce meg ácskapocs. Ez mind a hátunkon volt, kinek milyen
jutott. Ki voltunk mi díszítve gyönyörű szépen. Mikor a Donhoz mentünk ki,
magunkat is elnéztük, hogy úgy ki voltunk díszítve, mint egy karácsonyfa.
Hát az oroszokkal mikor hát ugye találkoztunk (meg
hadifogságba is estek orosz katonák), akkor ezeket láttuk, hogy annak
tulajdonképpen a hátán volt egy kis zsák, amiben volt a lőszer, meg 1-2 konzerv
és akkor aztán volt neki a golyószóró vagy a gépfegyver a kezében. Annak nem
volt pokróc, meg ilyen különböző felszerelés, úgyhogy az egész másképp nézett
ki. De mikor mi mentünk ki (hát az már '44-ben volt), akkor hát minden
felszerelést otthagytunk. Tulajdonképpen, ahol a szálláshelyünk volt, még a
vacsorát sem engedték kiosztani, olyan gyorsan kellett mindjárt menni.
Akkor nem tudtuk még, hogy olyan borzalmas események
elé nézünk. Odakért magához a Preplár százados. Nagyon kemény ember volt.
Szegedi. Katona volt az egész család. Az édesapja is tábornok volt ennek a
századosnak. Én csodálkoztam rajta, mert én szakaszvezető voltam, ő meg
százados, hát abban az időben nem úgy volt, hogy lehetett haverkodni egy
századossal (még egy hadnaggyal se). Akkor éjjel mentünk ki oda a Tisza-partra
az állásokba és egyszer odajött mellém és mondta: Katona! Gyere ide mellém és
legyünk együtt. Ne hagyjál el. Te is szegedi vagy meg én is. Valamelyikünket
valami éri, a másik üzen róla a családnak. Na és akkor itt következett be a
tragédia, hogy ott szétrendezte a századot, beásták magukat, nekünk volt a
géppuskánk, más ilyen komoly felszerelés nem volt, csak a puska. Golyószóró
talán ha kettő volt a századnál. Délelőtt körülkaptak bennünket az oroszok, és
hát láttuk, hogy mindig többen vannak. Hát persze, nálunk ezzel a puskával
(mindig ugye a závárzatot kinyitottuk, rálöktük a töltényt, megint lecsuktuk)…
addigra az orosz a gólyószóróból, meg a dobtárasból rengeteg töltényt kilőtt. A
mieink amikor látták, hogy az oroszok sokan vannak, és mi nem tudunk
ellenállni, akkor szaladtak. Mi is kiugrottunk a századossal a gödörből, amit
ástunk magunknak, és hogy szaladtunk, én valahogy elkeveredtem a századostól.
Elkapott egy orosz mindjárt, és akkor hát a karórámat, meg a zsebtárcámat, meg
mindent, amit tudott, tőlem elszedett. És akkor nézem, hogy a Preplár százados
harmad magával a kukoricásba szaladt. Hát persze az oroszok azt nézték, hogy
három ember megy, de ha tudták volna, hogy ez a századparancsnok százados,
akkor biztosan utánaeredtek volna. Szóval itt jártam meg, hogy ő azt mondta,
hogy ne hagyjuk el egymást, hát én valahogy ottan úgy a nagy rohanásban
elkeveredtem tőle. És azután ő megúszta fogság nélkül, én meg négy év fogságba
kerültem…